- 2018-12-12
- Posted by: Péter Bognár
- Szerző: Teveli Gábor
- Kategória: Útravaló
Thaiföld a babonák földje, és a thaiok imádják a szellemes történeteket. Nem viccből, halál komolyan. A slágerlistákat vérfagyasztó horrorfilmek vezetik, a helyi folklór rettegett rémeivel, de egy privát szellemjárásról is van mindenkinek egy libabőrös története. Igazak vagy sem, itt ez nem kérdés – kételkedni kockázatos. Szellemhit, mágia és sámánizmus a thai köz- és magánéletben normális dolog, sőt, súlyos üzleti és politikai döntéseket befolyásol.
Északkelet-Thaiföldön, a kambodzsai határ közelében, egy motorbalesetben szörnyethalt fiú szelleme nyolc családtagját tartotta rettegésben egy hétig, amíg a nagypapa varázsigéje, kitartó kántálás után, el nem űzte. „Éjjelente csapkodta az ajtókat, a padláson rohangált és berregtette a motort”, meséli unokahúga, aki egy hétig a földön aludt a félelemtől vacogó rokonaival egy kupacban. „Nem volt hajlandó beletörődni, hogy már nem él.”
A balesetek áldozatainak szelleme, az elhagyott testét kereső Phí Tái Há, a lét határán megrekedt, dühöngő őrült. Félelmetes jelenség, de korántsem olyan veszedelmes, mint a thai hiedelemvilág többi hírhedt kísértete. Fojtogató szellemek és bélzabáló démonok, egylábú erdei vámpírok és 10 méteres, csontsovány éhező szellemek társaságában még egy fejetlen lovas is elbújhat.
Phí Phob az egyik legborzasztóbb az összes közül. A bélzabáló démon a nyers húst szereti, és akit megszáll, azzal vérszomjas őrjöngés után felzabáltatja saját belsőségeit. Thaiföldön és a szomszédos Laoszban évről-évre lejön a sajtóban egy hír olyan halálesetről, amit a Phí Pob számlájára írnak. 2017 októberében volt a közelmúlt legkomolyabb szelleműzése, amikor egy messziről jött szerzetes harminc Phí Pob démont űzött ki az áldozatokból egyetlen faluban. A szellemeket bambuszcsőbe zárták és elégették. A rendőrség által biztosított ceremónián közel félezer ember csődült össze.
„Egyik este egy gyönyörű női alak jelent meg a szobámban. Hosszú zöld ruhában állt a tükör előtt és lassan fésülte a haját. Akkor vettem észre, hogy a teste helyén a belei lógnak”, szól egy bangkoki családanya igaz története.
Kra-Szű a halálra égett nők dühöngő szelleme. Nap közben normális alakban vegyül el az élők között, míg este feje leválik testéről, és beleit lebegtetve kísért. Újszülöttek és terhes anyák húsára és vérére éhezik, de beéri a döglött állattal és az ürülékkel is. Véres száját az este a szárítón hagyott ruhákba törli, amit nem is szokás kint felejteni.
Phí Pret, az éhező szellem, csonttá aszott testével és gombostűnyi szájával nem kevésbé hajmeresztő jelenség. A thaiok szerint akkorára nő, mint egy kókuszpálma. Földig lógó hatalmas tenyereivel pedig könnyen eltöri az ember nyakát.
Phi Pret a kapzsi és zsugori emberek kárhozott lelke, aki állandó éhezésre ítéltetett. Néhány éve rejtélyes halálesetek egy észak-thaiföldi faluban az éhes szellemekre terelték a gyanút. A helyi szerzetesek úgy döntöttek, hogy az erőszakos szellemeket kiengesztelő áldozattal kell lecsillapítani. A mágikus rituálé népes nézősereg előtt zajlott, a falufőnök és a községi tanácselnök vezényletével.
Az éhező szellemek kiengesztelésére Thaiföldön több fesztivált is szentelnek, de nem ők az egyedüli kísértetek, akiket a thaiok a szívükbe zártak. A terhes anyák és a gyermekágyon elhalálozott asszonyok szellemei különlegesen mély empátiát váltanak ki nemzeti szinten, s legendák hőseiként élnek a köztudatban. Thaiföldön a sajtó is közölte, amikor egy fiatal anya szelleme a halálát okozó orvosi műhibára figyelmeztette férjét a túlvilágról. A bizonyíték a rendőrségi jelentésben is úgy szerepelt, hogy a férjet halott feleségének szelleme vezette rá a titokra.
Bangkokban a Phra Khanong negyedben emelt híres szentély Mae Nak temploma, a szülésbe gyermekével belehalt asszony tiszteletére, akinek történetét az egész ország ismeri. Nak a háborúból hazatérő férjét már kísértetként fogadta halva született gyermekével, amiből a férj semmit sem vett észre. Akik figyelmeztették, hogy neje helyett rothadó tetemet ölel, azt Mae Nak megfojtotta. Férje csak akkor fogott gyanút, amikor főzés közben leesett egy citrom a padlóra, és Nak karja megnyúlt, le a földig, s úgy vette fel a citromot. A férj egy templomba menekült a szellem elől, aki közben dühében a falu lakosait terrorizálta. Végül egy szerzetes visszaűzte az urnájába, és bedobta a vízbe. Amikor valaki kihalászta és újra kiszabadult, a szerzetes az övébe zárta. A varázsövet állítólag a királyi család őrzi közel 150 éve, és Mae Nak szentélye Phra Khanongban a thaiföldi nők zarándokhelye lett.
Lehet rossz szellem vagy jó, az áldozat mindnek kijár. Thaiföldön még a fákban és sziklákban lakozó szellemeket is tisztelik, narancssárga kendőt tekernek köréjük, szalagokat és virágfürtöket aggatnak rájuk. Ha valaki új telket vesz, első dolga, hogy a legnagyobb fa alá felépít egy oltárat a szellemeknek. Ha házat épít, azt egy szentelt oszloppal kezdi, ami távol tartja a démonokat. Minden kocsi és motor kormányát mágikus erejű madzagokkal tekernek körbe, hogy a megvédjen a rontástól, és a buszok pilótafülkéje gyakran úgy fest, mint egy templomi oltár. Sokan még vizelni sem állnak le az út szélén anélkül, hogy egy fürge fohásszal engedélyt ne kértek volna előbb a hely szellemeitől.
Szellemhit és sámánizmus, babona és mágia Thaiföldön mindennapos, államilag támogatott gyakorlat. Varázsigéket és szellemmeséket tanulnak a gyerekek az állami tankönyvekből. Az ország vezetői nyilvános szelleműzéseken szerepelnek. Nemrég a Bangkok Post újságírója, Waszana Namnuan könyvet írt a politikában űzött fekete mágiáról. Pártvezérek vudu szertartásairól. Sötét erőkkel paktáló miniszterelnökökről. Meg egy deviáns buddhista asztrológusról, E.T.-ről, akinek kliensei közé tartozott Thaiföld száműzött elnöke és egy sor burmai diktátor.
Teveli G, Csijangmai
vissza a tetejére